Realizacja zadań w ramach Erasmusa – Małgorzata Chuchmacz, Ewa Górowska, Iwona Szczupak
Działania z uczniami.
I. Cele działań:
- Kształtowanie postaw proekologicznych i kultury ekologicznej.
- Tworzenie nowych wzorców zachowania w zakresie korzystania z zasobów środowiska.
- Popularyzacja wiedzy ekologicznej oraz rozbudzenia zainteresowania naturą i troski o nią w życiu codziennym.
II. Zagadnienia ekologiczne poruszane na lekcjach chemii i języka niemieckiego we wszystkich klasach siódmych oraz w nauczaniu dzieci edukacji wczesnoszkolnej w klasie 3a 2023 i klasie 1a 2024.
Skutki zanieczyszczenia powietrza, gleby i wody.
Przyczyny i skutki powstawania dziury ozonowej, smogu, kwaśnych opadów, zakwaszenia wody, efektu cieplarnianego.
Ochrona powietrza przed zanieczyszczeniami – wykorzystanie alternatywnych źródeł energii, tworzenie pasów zieleni, zwiększenie obszarów leśnych, poprawienie izolacji budynków, popularyzacja środków transportu publicznego, racjonalne gospodarowanie energią elektryczną.
Źródła zanieczyszczeń wód.
Racjonalne gospodarowanie wodą w skali globalnej i w gospodarstwie domowym – np. tworzenie zbiorników retencyjnych, stosowanie obiegu zamkniętego wody w zakładach produkcyjnych, myjniach samochodowych czy fontannach, zbieranie deszczówki itp.
III. Uczniowie klasy 7c i 7d wykonywali projekty ekologiczne w języku polskim i języku angielskim, były to prezentacje multimedialne i plakaty. Tworzyli również słowniki pojęć ekologicznych w języku angielskim.
IV. Chętni uczniowie klas 7 i 8 wykonali ekologiczne siatki wielokrotnego użytku wykorzystując zużyte podkoszulki w ramach projektu ekologicznego , mogli również brać udział w Projekcie Metka prawdę ci powie.
V. W klasach dwujęzycznych przeprowadzone zostały ankiety dotyczące nauki języka angielskiego, które pokazały, że uczniowie chętnie uczą się tego języka, a metody lekcji są dla nich bardzo ciekawe i dostosowane do ich potrzeb.
VI. Uczniowie bardzo chętnie pracowali na zajęciach na platformie interaktywnej wordwall oraz kahoot i Quizlet., gdzie mogli utrwalić poznane wcześniej słownictwo ekologiczne.
VII. Uczniowie klasy trzeciej a i pierwszej a uczestniczyli w całorocznym cyklu zajęć mających na celu edukację ekologiczną. Odwiedzili nowoczesna ekologiczną Ekospalarnię w Krakowie, dowiedzieli się jak uzyskać energię ze zużytych rzeczy, poznali recykling. Samodzielnie hodowali roślinki. Wiedzą, jak dużo wysiłku trzeba włożyć w hodowlę roślin. Wykonali ekologiczne torby ze zużytych podkoszulków. Mogli poznać zagrożone gatunki roślin i zwierząt w języku polskim i angielskim, wykonali opaski z wybranym wizerunkiem. Uczniowie uczestniczyli w dniu tematycznym odnośnie Dnia Ziemi. Uczyli się segregować śmieci, aby dbać o czystość Ziemi. Cały rok dzieci zbierały baterie, uczyły się jak szkodliwy wpływ mają zużyte baterie na środowisko. Odwiedziły Planetarium Astronomiczne w Niepołomicach, dowiedziały się jak ważna jest energia ze Słońca, dbałość o planetę w celu eliminowania dziury ozonowej. Uczniowie klasy pierwszej wzięli również udział w projektowaniu i budowaniu nowoczesnego ekologicznego miasta z klocków, z dbałością o budynki ekologiczne. Uczniowie na zajęciach realizowali temat “Metka prawdę ci powie”- mogli uczestniczyć w konkursie szkolnym, poznając o czym informują nas symbole na metkach.
VIII. Wzięłyśmy udział w ogólnoeuropejskiej ankiecie dla nauczycieli na temat promowania edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju. W ankietach podsumowana została całoroczna praca z młodzieżą na rzecz kształtowania postaw proekologicznych.
Rezultaty i osiągnięcia
Dzięki podjętym działaniom zauważalnie wzrosła świadomość ekologiczna uczniów. Dbają codziennie, odpowiedzialnie za segregację śmieci w klasie. Inicjatywy te właściwie ukierunkowały uczniów do dalszego kształtowania właściwych postaw proekologicznych i odpowiedzialności za naszą planetę