Logo SP155 Kraków
Szkoła

Realizacja zadań w ramach Erasmusa – Małgorzata Chuchmacz, Ewa Górowska, Iwona Szczupak

Działania z uczniami.

I. Cele działań:

  1. Kształtowanie postaw proekologicznych i kultury ekologicznej.
  2. Tworzenie nowych wzorców zachowania  w zakresie korzystania z zasobów środowiska.
  3. Popularyzacja wiedzy ekologicznej oraz rozbudzenia zainteresowania naturą i troski o nią w życiu codziennym.

II. Zagadnienia ekologiczne poruszane na lekcjach chemii  i języka niemieckiego we wszystkich klasach siódmych oraz w nauczaniu dzieci edukacji wczesnoszkolnej w klasie 3a 2023 i klasie 1a 2024.

Skutki zanieczyszczenia powietrza, gleby i wody.

Przyczyny i skutki powstawania dziury ozonowej, smogu, kwaśnych opadów, zakwaszenia wody, efektu cieplarnianego.

Ochrona powietrza przed zanieczyszczeniami – wykorzystanie alternatywnych źródeł energii, tworzenie pasów zieleni, zwiększenie obszarów leśnych, poprawienie izolacji budynków, popularyzacja środków transportu publicznego, racjonalne gospodarowanie energią elektryczną.

 Źródła zanieczyszczeń wód.

Racjonalne gospodarowanie wodą w skali globalnej i w gospodarstwie domowym – np. tworzenie zbiorników retencyjnych, stosowanie obiegu zamkniętego wody w zakładach produkcyjnych, myjniach samochodowych czy fontannach, zbieranie deszczówki itp.

III. Uczniowie klasy 7c i 7d wykonywali projekty ekologiczne w języku polskim i języku angielskim, były to prezentacje multimedialne i plakaty. Tworzyli również słowniki pojęć ekologicznych w języku angielskim.

IV. Chętni uczniowie klas 7 i 8 wykonali ekologiczne siatki wielokrotnego użytku wykorzystując zużyte podkoszulki w ramach projektu ekologicznego ,  mogli również brać udział w Projekcie Metka prawdę ci powie.

V. W klasach dwujęzycznych przeprowadzone zostały ankiety dotyczące nauki języka angielskiego, które pokazały, że uczniowie chętnie uczą się tego języka, a metody lekcji są dla nich bardzo ciekawe i dostosowane do ich potrzeb.

VI. Uczniowie bardzo chętnie pracowali na zajęciach na platformie interaktywnej wordwall oraz kahoot i Quizlet., gdzie mogli utrwalić poznane wcześniej słownictwo ekologiczne.

VII. Uczniowie klasy  trzeciej a i pierwszej a uczestniczyli w  całorocznym cyklu zajęć mających na celu edukację ekologiczną. Odwiedzili  nowoczesna ekologiczną Ekospalarnię w Krakowie, dowiedzieli się jak uzyskać energię ze zużytych rzeczy, poznali recykling. Samodzielnie hodowali roślinki. Wiedzą, jak dużo wysiłku trzeba włożyć w hodowlę roślin.   Wykonali ekologiczne torby ze zużytych podkoszulków. Mogli poznać zagrożone gatunki  roślin i zwierząt w języku polskim i angielskim, wykonali opaski z wybranym wizerunkiem.   Uczniowie uczestniczyli  w  dniu tematycznym odnośnie Dnia Ziemi. Uczyli się segregować śmieci, aby dbać o czystość Ziemi.   Cały rok dzieci zbierały baterie, uczyły się jak szkodliwy wpływ mają zużyte baterie  na środowisko. Odwiedziły Planetarium  Astronomiczne  w Niepołomicach, dowiedziały się jak ważna jest energia ze Słońca, dbałość o planetę w celu eliminowania dziury ozonowej.  Uczniowie klasy pierwszej wzięli  również udział w projektowaniu  i budowaniu  nowoczesnego ekologicznego miasta z  klocków, z dbałością o budynki ekologiczne. Uczniowie  na zajęciach realizowali temat “Metka prawdę ci powie”- mogli uczestniczyć w konkursie  szkolnym, poznając o czym informują nas symbole na metkach.

VIII. Wzięłyśmy  udział w ogólnoeuropejskiej ankiecie dla nauczycieli na temat promowania edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju. W ankietach  podsumowana  została całoroczna praca z młodzieżą na rzecz  kształtowania postaw proekologicznych.

Rezultaty i osiągnięcia

Dzięki podjętym działaniom  zauważalnie wzrosła świadomość ekologiczna uczniów. Dbają codziennie,  odpowiedzialnie  za segregację śmieci w klasie. Inicjatywy te właściwie ukierunkowały  uczniów  do dalszego kształtowania właściwych  postaw proekologicznych i odpowiedzialności za naszą planetę