Logo SP155 Kraków
Szkoła

Raport z badań ankietowych dotyczących wiedzy ekologicznej, przeprowadzonych przed projektem i po projekcie wśród wybranych klas II-III i wybranych nauczycieli

Badania ankietowe przeprowadzono w pierwszym i ostatnim miesiącu uczestniczenia w programie (Marzena Polek, Dominika Woźniakiewicz, Katarzyna Zadęcka, Agnieszka Tkacz, Agnieszka Cibor)

I. Wyniki badania ankietowego uczniów wskazują, że nastąpił wzrost świadomości ekologicznej wśród nich. Z 75% na 100% wzrósł odsetek dzieci, które mają świadomość, na czym polega recykling. Podczas udziału w programie uczniowie rozwinęli wiedzę na temat odnawialnych źródeł energii i są w stanie podać ich więcej, niż na jego początku. Badani opisują także znacznie więcej działań, jakie można podjąć, aby chronić środowisko. Przykładami są propozycje:

  • Zmniejszyć zużycie plastiku poprzez korzystanie z naczyń wielokrotnego użytku
  • Oszczędzać wodę, np. zamykając kran podczas mycia zębów
  • Sadzić drzewa i dbać o rośliny.

Zaobserwowano wzrost świadomości, jak ważne jest oszczędzanie energii elektrycznej. Dzieci podają powody konieczności oszczędzania energii. Stwierdzają, że oszczędzamy energię:

  • Ponieważ chcemy, aby rachunki za prąd były niższe
  • Ponieważ energia elektryczna jest droga
  • Ponieważ oszczędzając energię, pomagamy chronić środowisko naturalne i zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych

Poprzez działania projektowe, uczniowie klas II i III zyskali wiedzę na temat efektu cieplarnianego. Wszyscy poprawnie definiują to zjawisko. Wzrosła świadomość na temat źródeł zanieczyszczenia powietrza – wszystkie dzieci poprawnie je wskazują. Każde dziecko zyskało również umiejętność wskazywania zalet korzystania z transportu publicznego lub roweru zamiast samochodu. Podają m.in. powody takie, jak:

  • Mniej zanieczyszczeń powietrza
  • Więcej miejsca na drogach dla innych pojazdów
  • Oszczędność pieniędzy na paliwo

WNIOSKI:

  • uczniowie zyskali wiedzę na temat ekologii
  • dzieci biegle wskazują powody konieczności dbania o środowisko i sposoby oddziaływania na otoczenie.

II. Wyniki badania ankietowego nauczycieli wskazują, że nastąpił wzrost świadomości ekologicznej wśród nich. Zarówno na początku i na końcu projektu wszyscy nauczyciele mieli świadomość, na czym polega recykling. Podczas udziału w programie nauczyciele rozwinęli wiedzę na temat odnawialnych źródeł energii. Zaobserwowano również wzrost świadomości, jak ważne jest oszczędzanie energii elektrycznej. Poprzez działania projektowe nauczyciele rozbudowali wiedzę na temat efektu cieplarnianego. Wszyscy poprawnie definiują to zjawisko. Wzrosła także świadomość na temat źródeł zanieczyszczenia powietrza i sposobów dbania o czyste powietrze. Po realizacji projektu nauczyciele wskazują więcej zalet korzystania z transportu publicznego lub roweru zamiast samochodu.

WNIOSKI:

  • nauczyciele pogłębili swą wiedzę na temat ekologii
  • nauczyciele wskazują więcej sposobów na dbanie o środowisko i metod oddziaływania na otoczenie.